Benefiční cesty na rok 2024 najdete již na webu www.himalajskypatron.cz

Back to top

Tolik interakce díky online výuce jsme ve škole ještě nezažili

Naše škola má za sebou jeden rok online výuky. Od začátku března do konce listopadu, nemohla probíhat běžná výuka kvůli vládním restrikcím. Tento týden zakončili školní rok úspěšnými závěrečnými zkouškami. V tomto článku vám přinášíme ohlédnutí nad rapidní změnou vyučování vyvolanou korona virem, který neměl v Mulbekhu jediný případ.

„Tolik interakce díky online výuce jsme ve škole ještě nezažili. Výuku učitelů mohli vidět rodiče i ostatní učitelé. V normální situaci bych nikdy nebyl schopen navštívit tolik hodin mých učitelů“ hodnotí pozitiva online školního roku ředitel Norboo. „Všichni jsme byli skoro celý rok zavření doma, někteří učitelé vyučovali z Lehu, někteří byli v Himalchal pradéši, ale já jsem měl pocit jako kdybychom byli všichni společně“
Hodnocení ředitele Norbooa se zdá z našeho pohledu až paradoxní. U nás má většina populace online svět spojený spíše s osamocením. My si také často myslíme, jak mají lidi v Himálajích k sobě blízko. Slova našeho ředitele „jak online svět tamní obyvatele spojuje“ nám tedy může pocuchat mozkové závity. Nicméně ještě se k tomu vrátíme.
Online komunikace ohledně vyučování probíhala přes WhatsApp. Každá třída měla svou vlastní skupinu, kde byli připojeni žáci, učitele, rodiče a ředitel. Učitelé a vedení měli taky jejich WhatsApp sborovnu. Učitelé si založili jejich YouTube kanály, kde nahrávali jejich online výuku a posílali videa dětem. Youtube kanály učitelů si můžete prohlédnout na odkazech níže. My třeba skládáme hold učiteli Tenzin-ovi protože si evidentně pro každou hodinu pod širým nebem zajistil pěkné počasí. 
 
Youtubové kanály našich učitelů
Tenzin: https://www.youtube.com/channel/UClCZjc6XCz6UQSPR_i94vHQ/videos
Deachen Dolker: https://www.youtube.com/channel/UCHH9bSR3rBPcd6Ki3voCPtA/videos
Yangchan Dolkar: https://www.youtube.com/channel/UCyhp7rpAq8m-jybuO-nlp-g/videos
Sumitra Bodh: https://www.youtube.com/channel/UCRM9AEM9DnIvNXUMt8w44Gg/videos
Reena Thakur: https://www.youtube.com/channel/UCTzJeWrDLy6f6ysJ7-sIicg/videos
STANZIN OTSAL: https://www.youtube.com/channel/UCHH8mOZMSATv5qagFZ7WBdg/videos
Na začátku si YouTube kanál založili pouze dva učitelé. Ostatní učitelé pouze posílali odkazy na studijní zdroje – třeba učebnici zavěšenou někde na netu. Popřípadě když nahráli video schovali se za laptop, mobil nebo učebnici. Když rodiče viděli první výkony učitelů přišli s námětem, že by učitelé měli normálně vyučovat před tabulí. To tamní učitele vyslyšeli a přinesli si domů ze školy tabuli. Vyučování i dovednosti učitelů se každým dnem zlepšovali. Začali se mezi sebou předhánět a ředitel to nakonec hodnotil tak, že online výuka motivovala učitele k nevšedním výkonům (psali jsme o tom zde). Nespornou výhodou online vyučování tedy bylo, že se do ní mohli zapojit rodiče i sám ředitel. Máme pocit, že normálně je mezi ředitelem, učiteli i rodiči obtížně překonatelná zeď složená z variety kulturních aspektů, které díky online výuce velmi rychle padla. I takto jde interpretovat ředitelovo prohlášení „tolik interakce jsme tu ještě neměli“.
Po tom, co učitele zvládli zajistit běžnou výuku, tak se dětem začalo stýskat i po tzv. aktivitách, kde patří i milované prázdninové dobrovolnictví od českých dobrovolníků, které tento rok po třinácti letech poprvé nebylo. Děti tedy měli i výuku zpěvu, vaření, tance, tělocviku a dalších – příklady můžete vidět zde:
 
Podívat se na další online aktivity nahrazující prázdninové dobrovolnictví
https://drive.google.com/drive/folders/15jRjoh_MzDmXEyeG7ESIMSPjwzvTtObS
Rodiče po celou dobu uzavření školy platili školné. Jejich požadavky na zlepšení se zdají přirozené. Nicméně rodičům se tlak vyplatil, protože ve státních školách vypadal online rok zcela jinak. Jak asi všichni víte naše škola je soukromá. Státní školy jsou ve vesnici také, ale protože nefungují dobře založili obyvatele vlastní soukromou. Ve státních školách od začátku nikdo moc nevěděl, co mají v době korona viru dělat. Do školy nikdo nesměl chodit a online výuku nikdo nepředepsal. Takže to všichni považovali jako všeobecné prázdniny. Děti byly rády, že se nemusí nic učit a učitelé byli rádi, že mohou pobírat tučný plat za žádnou práci. Když potom tamní úřady vyhlásily, že nechají všechny děti postoupit do dalšího ročníku bez toho, aniž by musely dělat zkoušky, byly rodiče, děti i učitelé státních škol rádi, že je jejich nečinnost posvěcená shora. Jejich klídek vystřídal naprostý chaos, když měsíc před proflákaným školním rokem tamní úřady rozhodli, že závěrečné zkoušky proběhnou zcela standartně. Ředitel naší soukromé školy se potom dmul pýchou, že jeho (vlastně i naše) škola online ročník využila na maximum. To, jak jsou důležité závěrečné zkoušky a jak si s nimi poradila naše škola, respektive jaký průšvih to je pro státní školy, jsme psali zde.
Na obrázku výše můžete vidět ukázkové vysvědčení vydané naší školou
Podívejte se jak vypadá zadání testů třeba z angličtiny na odkazu níže. Odvážnější z vás si mohou zkusit udělat test třeba v Hindi.
https://drive.google.com/open?id=16Zy-p54b1IVlg6IKw_iEjjgMHXbd26Wv

Tento týden ukončili v naší škole školní rok předáním osvědčení o absolvování ročníku a výsledky závěrečných zkoušek. Zkoušky dopadli zcela standartně – ani pokles nebo zlepšení v hodnocení. Online vyučování tedy nepřineslo propad v kvalitě výuku. Tamní obyvatele úspěšně zvládli spoustu změn a přesun části jejich života do online světa. Je inspirativní, s jakým přehledem to zvládli. Vždyť v jejich vesnici mají stabilní elektřinu teprve pár let. Před třinácti lety neměli elektřinu vůbec.