Benefiční cesty na rok 2024 najdete již na webu www.himalajskypatron.cz

Back to top

Prázdninový dobrovolník - popis kategorie

O co jde:

jedná se o čtrnáctidenní výuku nebo pomoc na stavbě realizovanou skupinou 30 dobrovolníků na začátku letních prázdnin bez velkých nároků na schopnosti dobrovolníků (nevyžadujeme aby byli vzděláním nebo profesí pedagogové).

Popis práce dobrovolníka:

Výuka: 

V případě výuky si většinou dvojice dobrovolníků vybere výukový projekt. Může se jednat o hudebku, fyzikální pokusy, olympijské hry, elektrikářský kroužek, natáčení filmu, stavění mostů ze špejlí nebo trénování divadla atd. Obsah výuku navrhují sami dobrovolníci na základě toho, co mají rádi nebo s čím mají zkušenosti. Dobrovolníci mohou učit děti z jeslí, školky a první a druhý stupeň (od první až po desátou třídu). Celkově je ve škole 250 děti. Výuka prázdninových dobrovolníků probíhá 3 hodiny denně pondělí až sobota (zbytek dne mají běžnou výuku). Nejčastěji si dobrovolníci připraví pro čtrnácti denní pobyt 10 výukových hodin v délce 1,5 hodiny. Tuto výuku zopakují dvakrát denně pro třídy podobného věku - například od 10:30 do 11:00 pro třetí třídu a do 11:00 do 13:30 pro čtvrtou třídu. Od běžného schématu taky děláme výjimky – třeba individuální výuku hry na piano nebo volnočasovou výuku moderního tance pro kohokoliv kdo po škole přijde. 

Záměrem prázdnonovéo dobrovolnictví není předat studentům obrovské množství vědomostí nebo suplovat běžnou výuku. Snažíme se spíše představit jim nějaké zajímavé téma a metody výuky, které může studenty inspirovat k dalšímu studiu. Hodiny dobrovolníků navštěvují taky místní učitelé, které dobrovolníci mohou také inspirovat.

Přikláníme se, aby výuka probíhala formou výukových projektů než, aby se jednalo o sérii tematických navazujících aktivit. Výukový projekt ideálně směřuje k nějakému cíli - výtvoru které na konci vznikne a děti jej skládají z jednotlivých kousků realizovaných na hodinách - nebo trénování nějaké dovednosti prezentované na finální vystoupení. Výukové projekty, které se nám v posledních letech líbily, jsou

  • Rich and Happy – hra pro 8. až 10 třídu zaměřená na základy finanční gramotnosti. Děti byly rozděleny do třech skupin a to dodavatelé, majitelé obchodů a zákazníci. V každém kole uvolnila továrna zboží, které roznesli dodavatelé do obchodů a stejně tak uvolnil státní podnik výplaty zákazníkům, kteří mohli jít nakupovat do obchodů. Hra naučila děti, jak jsou tvořeny ceny, jak fungují finančí toky, která role ve hře jim nejvíce seděla nebo jestli ten kdo má peníze je taky zároveň zlý. Video za hry zde, sepsaný popis hry zde
  • Náměty na úžasné předměty vyučované v rámci vědeckého ročníku 2022 můžete najít na této stránce 
  • Jeden svět – série promítání dokumentů a vedených diskuzí podle metodiky Člověka v tísni zaměřený na globální rozvojové vzdělávání.
  • Dusaná hlína – dětem bylo připomenuto, že jejich nová škola je stavěna dusanou hlínou exkurzí na stavbu nových školních budov. Děti byli rozděleni do skupin a každá z nich začala stavět vlastní blok dusané hlíny. Opakovanými pokusy a doplněním o teoretické znalosti se děti postupně zdokonalovali pevnost jejich dusané hlíny. Týmy dětí se na závěrečném představení pro rodiče utkaly, který blok hlíny je nejvíce pevný v rámci zatěžovací zkoušky.
  • Tancování – velký úspěch mají u dětí hodiny tancování. Většinou jde velmi jednoduše v průběhu 14 dní natrénovat několik tanců, které jdou předvést v rámci závěrečného představení.
  • Elektrikářský kroužek – děti si měli za 14 dní upájet vlastní čelovku. Nejdříve se naučili pracovat s pájkou, potom si udělaly vlastní vypínač, napojily na baterku a žárovku. Když jdou s čelovkou večer podojit krávu, mají obje ruce volné. Dříve totiž měli v jedné smartphone, kterým si svítily.
  • Film – projekt pouze pro 10. třídu, na kterém děti natáčely film na jimi zvolené téma pod vedením dobrovolníků. Film ke zhlédnutí zde.
  • Natáčení školního videoklipu – děti si vybraly písničku, kterou přezpívají, složili si vlastní slova a nazpívali, natočili a sestříhali si klip, výsledek zde
  • Základy Zubní hygieny – projekt pro všechny třídy (tj. každá třída měla 1x 1,5 hodinu v průběhu 14 dnů), kde byla seznámení se základy zubní hygieny (co jsou zuby, jak fungují, proč je potřeba je čistit, jak je potřeba je čistit a na konci dostali darem kartáčky). Fotky zde
  • Stavení mostů – děti z 8., 9. a 10. třídy se rozdělily na týmy a dostaly za úkol postavit co nejvíce pevnější most ze špejlí a provázků a v průběhu 14 dní byly koučováni dobrovolníky s odpovídajícím vzděláním a schopnostmi. Na závěrečném představení jednotlivé týmy měřili, který z mostů je nejvíce pevný postupným přidáváním zátěže.
  • Školní časopis - dětem byli přiděleny funkce v redakční kanceláři (fotograf, novinář, sazeč, šéfredaktor) a děti dokumentovali průběh prázdninového dobrovolnictví a na závěrečném vystoupení distribuovali děti rodičům noviny zachycující dění ve škole v posledních 14 dnech. video zde
  • Rodokmen - děti si zakreslily rodinné příslušníky do schématu, přiřadily k nim z jaké vesnice se kdo přiženil a přiřadily k nim různé historické události. V Malém Tibetu mají bohaté rodinné vztahy a nezaznamenávají data narození - trochu systematičnosti tedy ocenili všichni rodiče, učitele, vedení školy a nakonec i děti. 
  • Warcraft - děti v průběhu 14 dní trénovaly v různých sestavách na 10 noteboocích Warcraft Frozen Throne. Na konci jsme uspořádali turnaj 8 týmů v pavoukovém schématu. V rámci finálního souboje se jeden tým zvolil defenzivní a druhý ofenzivní techniku. Ofenzivní tým pokazil útok, defenzivní se ubránil a zničil základnu protivníka několika jednotkami, video z finálního zápasu zde
  • Taste the world - děti vařily recepty z různých míst světa. Mohli tak ochutnat jídlo, které kolikrát doposud neviděli ani v televizi :-). 
  • Keramika - v rámci keramiky si děti nakopaly a prosely hlínu, uplácaly figurky, postavily vlastní pec a vypálily výrobky. 
  • Sbor - v rámci sboru se děti učily zpívat dvojhlasně (což je v Malém Tibetu zcela neznáme) a taky byla snaha odnaučit je u zpívaní řvát, ale spíše pracovat s hlasivkami. 
  • Pružnost a pevnost - děti desáté třidy se naučili ručně navrhovat stavební překlady ze dřeva a následně se v programu ANSYS učili navrhovat skeletové konstrukce. V Malém Tibetu je stavba vlastního domu největší životní téma a trochu teoretických znalostí přijde dětem vhod. video zde.
  • Předtsavení témat jako Přehled nábožství, mediální gramotnost byli vítaným osvěžením 
  • Základy průmyslové úpravy jídla - Cílem bylo děti inspirovat představením konceptu, že průmyslová úprava jídla zajistila jeho dostupnost a snížila jeho cenu, ale kvalita se zcela vytratila. V současné době západní svět platí za biokvalitu jídla "zlatem" a v Malém Tibetu je biokvalita neprodejná (jinak řečeno, proč by si někdo kupoval jogurt v biokvalitě když jej každý doma má, jogurt vám v Malém Tibetu prostě nikdo neprodá). Děti si mohli odnést, že mohou ovlinit, jak bude vypadat podoba výroby potravit v Malém Tibetu. 
  • Co se dočtu z etikety Coca-Coly - děti se seznámili s tím, proč je na zadní straně balených výrobků tabulka s nutričními hodnotami, co ty čísla a názvy pro ně zajímají, jestli je cukr dobrý nebo špatný a co tabulka umožňuje výrobcům potravit přiznat a co naopak schovat. 
  • Jednouchá masáž - fyzioterapeutka Jindra naučila děti jednoduchou masážní sekvenci, kterou děti mohou nabídnout i jejich rodičům často unaveným z těžké práce na poli. Vzájemný dotyk je v tamní komunitě tabu a byli jsme všichni rádi, že si na tento odvážný nápad nikdo z komunity nestěžoval. Atmosféra na hodinách byla úžasná, děti byli velme uvolněné a laskavé a jsme přesvědčení, že to byl pro ně nezapomenutelný zážitek - protože školní třída je pro děti prostředí v jehož běžném provozu často mohou dostat od učitele spíše pohlavek jako formu nejjednodušší cesty vyřešení situace tamními učiteli. Video zde
  • Slavné fotbalové momenty - děti se koukli na nejslavnější fotbalové momenty a potom se je zkoušeli sami zopakovat. U toho zjistili že obehrát tři obránce nebo dát gól z otočky nemusí být úplně nejjednodušší, video zde
  • Individuální výka piana - Adéla vyučovala dva studenty každý den 1,5 hodiny hru na piano. Jejich vystopení se prezentovalo na finálním vystoupení. Článek zde
  • Koukněte se na videa z předchozí ročníků: 2022, 2019, 2016

Jsme toho názoru, že výukové projekty děti více baví; děti jsou více vtaženi do děje díky tomu, že cítí zodpovědnost za výsledek a odnášejí si z nich více znalostí (vzpomínek); výukové projekty se dají lépe prezentovat rodičům a spolužákům na závěrečném představení. Jsme si vědomí, že zvolit dobrý vzdělávací projekt pro děti z nižších tříd je velmi obtížné a například v případě školky snad skoro nemožné. Výukové projekty tedy nepožadujeme, ale pouze preferujeme spíše pro vyšší ročníky. Jsme si vědomi, že i série tematický navazujících aktivit může být zajímavá i pro starší ročníky pokud je dobře ztvárněna. Vaše nápady na výukové aktivity s dětmi uvádíte do přihlášky k dobrovolnictví. 

Stavba:

V případě stavby realizujeme každý rok nějaký drobný stavební projekt, který skupina dobrovolníků zvládne realizovat v průběhu 14 dnů. Předchozí roky jsme například opravili omítky a vymalovali školní halu, postavili první školní prolézačkuhokejové hřiště nebo rekonstruovali odpočinkovou zónu před školní halou, postavili basketbalové hřiště, postavili gravitační generátor. Stavební projekt většinou realizuje skupinka 5 dobrovolníků. Nemusejí mít nutně praxi ve stavebnictví, ale vždy se nám podařilo, že aspoň jeden z dobrovolníků praxi měl (měl praxi relevantní stavebnímu projektu). Pokud dobrovolníci mají dostatečně zkušenosti projekt si sami navrhnou. Nebo jim návrh dodáme my a skupina jej pouze realizuje. Pokud chybí ve skupině nějaké řemeslo k realizaci projektu (třeba tesař nebo svářeč) můžeme jej dodat z lokálních dělníků. Stavební projekt se průběžně komunikuje se školou, aby se v moment příjezdu dobrovolníků již začalo pracovat podle stanoveného plánu. Ke stavě se většinou přidávají děti, bývalí studenti školy, rodiče dětí nebo ostatní dobrovolníci (zvlášť když se to nestíhá je potřeba zabrat aby to na konci bylo hotovo). 

Ostatní/podpůrní dobrovolníci:

Společně se skupinou prázdninových dobrovolníků jezdí také dobrovolník fotograf/kameraman/novinář (dokumentuje dění v průběhu dobrovolnictví) a dobrovolník zdravotník (stará se o zdraví skupiny dobrovolníků), dobrovolník psycholog (který může facilitovat konfliktní situace popřípadě vést pravidelná setkávání pro udržení týmového ducha skupiny dobrovolníků). Popis náplně těchto funkcí v kategorii ostatní dobrovolnictví

Kombinace dobrovolnických úkolů:

Prázdninový dobrovolníci jedou buď jako učitelé nebo pomocníci na stavbě (nemohou se zároveň přihlásit k výuce na práci na stavbě). Pokud se nestíhá stavební projekt bývá zvykem, že dobrovolníci učitelé po skončení výuky jdou pomoci na stavbu. Zdravotník a psycholog může pomáhat na stavbě nebo vyučovat, pokud zrovna nemá co dělat (například všichni jsou zdraví). U fotografa/novináře dělá pouze mediální výstup (nekombinují dobrovolnické náplně, dělá jednu věc pořádně). 

Ostatní aktivity v průběhu dobrovolnictví:

Bývá zvykem, že dobrovolníci natrénují s dětmi vystoupení, na které pozvou rodiče; vyrazí společně s dětmi na školní piknik; zahrají si společně s učiteli a studenty volejbalový turnaj; navštíví ostatní školy v okolí k porovnání; zúčastní se různých oslav, které ve vesnici probíhají, naučí se tancovat nebo vařit od tamních učitelů, vyrazí na výlet do tamních hor.

Článek z předchozích ročníků jsou na těchto odkazech: 201920182017, 2016, 2015, 2014, ...

Aktuální požadavky na rok 2023:

Počet účastníků je od 20 do 36. Většina skupiny jsou učitelé. Stavbě se věnuje 3 až 5 dobrovoníků. Podpůrný tým a organizátor jsou 4 účastníci (ale dva z nich jejich funkci kombinují). 

Učitelé:

V průběhu roku 2023 není žádné privilegované téma pro dobrovolnické přihlášky (například v roce 2022 jsme privilegovali přihlášku zaměřené na vědu). 

Vaše návrhy výuky si představujeme spíše něž „fyzika“ napříkad „praktické využití jednoduchých strojů (páka a kladka) na ulehčení dopravy předmětů“ nebo než „chemie“ tak „čištění vody s minimální laboratorní výbavou“, „jak upájet jednoduchý joystik kompatibilní se smartphonem“, „pitva kravského oka“, „výroba jednoduchého spalovacího motoru“ atd. Budeme rádi, když budou vaše návrhy konkrétní, přestavitelné, praktické a realizovatelné za 14 dní.

Upozorňujeme, že pro výuku nepožadujeme pouze pedagogy. Stačí, když nás jenom přesvědčíte, že to zvládnete. Již přihlášku vyplňte poctivě, protože na jejím základě můžeme rozhodovat zda vás pozveme na první víkendové setkání (podobnosti jsou popsány v části "Příjímací řízení"). 

Stavební dobrovolníci:

Hledáme 3 až 5 dobrovolníků, kteří projekt realizují. Stavební praxe (včetně řemesel jako tesařina nebo svářečák) je výhodou, ale není podmínkou.

Aktuálně není stanovena stavba, kterou bychom mohli dělat. V zásobárně nápadů je: Nátěr jižních dřevených oken internátu lněným olejem, další venkovní expozice vybraného vědeckého objektu (v roce 2022 jsme stavěli gravitační generátor, ale dalších nápadů je mnoho). 

Ostatní/podpůrní dobrovolníci:

Společně se skupinou prázdninových dobrovolníků hledáme také fotograf/novinář, zdravotník a psycholog. Chceme, aby tito dobrovolníci primárně jeli společně se skupinou prázdninových dobrovolníků, nicméně tito dobrovolníci (kromě psychologa) mohou pomáhat na dalších benefičních cestách (kurz buddhismu, medicíny nebo sportovní cestě) a proto je popis jejich funkce uveden v kategorii ostatní, viz zde.

Od psychologa se očekává, že bude vést každodenní večerní společné setkání dobrovolníků ke zhodnocení dne a sdílení svých zážitků, pocitů, postřehů. Popřípadě může facilitovat konfliktní situace mezi jednotlivci, nebo skupinami dobrovolníků - vést diskuzi tak, aby si zúčastnění mohli mezi sebou vyměnit potřebné informace popřípadě si porozumět. Psycholog může být primárně dobrovolník učitel nebo stavební dobrovolník a funkci psychologa má jako dodatečnou funkci, kterou dělá každý večer popřípadě podle potřeby facilituje nějakou (konfliktní) situaci.  

Důležité data a délka působení/cesty:

  • Uzávěrka podání přihlášek k prázdninovému dobrovolnictví PD: 31. 1. 2023
  • První přípravné setkání: 17. - 19. 2. 2023
  • Druhé přípravné setkání: 14. – 16. 4. 2023
  • Odlet do Indie (předběžný) cca 27. 6. 2023
  • Pobyt ve škole v Mulbekhu: 3. - 16. 7. 2023

Obě přípravná setkání jsou povinná (více níže) a probíhají na Kaprálově mlýnu u Brna.

Při započítání aklimatizace v hlavním městě a době potřebné na přesuny, jsou tři týdny minimální potřebná doba na celou cestu do Indie jako prázdninový dobrovolník. Většina dobrovolníků zůstává v Malém Tibetu déle a cestuje.

Množství dobrovolníků ročně, jejich věkové zastoupení, pravděpodobnost pozitivního přijetí:

Pro prázdninové dobrovolnictví přijmeme mezi 20 až 36 dobrovolníků. Celkově pojede skupina nejvíce 36 lidí (dobrovolníci budou rozšířeni o koordinátory, fotografa, zdravotníka a zapisovatel příběhů podporovaných lidí, psychologa atd). V roce 2014 jsme obdrželi 90 přihlášek. V roce 2015 50 přihlášek. V roce 2016 85 přihlášek. V roce 2017 66 přihlášek. V roce 2018 57 přihlášek. V roce 2019 82 přihlášek. I přes velké množství přihlášek není příjímací řízení příliš ostré. Značná část přihlášených například odmítne absolvovat přípravy, nepustí je z práce nebo se rozhodnou absolvovat jinou akci a přihlášku zruší. Většinou odmítneme na prázdninové dobrovolnictví pouze pár zájemců ročně (v roce 2017 jsme odmítli jednoho, v roce 2019 jsme odmítli dva, v roce 2020 jsme odmítli deset ale ročník se potom nekonal, v roce 2022 jsme odmítli tři). V posleních pár letech odmítneme jednoho až tři dobrovoníky s argumentem, že jsem naznali že nejsou vhodnými adepty a pár dobrovoníky odmítneme protože máme plno. Ti se ale mohou však časem zase dostat "do hry" (viz sekce "Příjímací řízení"). 

Nejčastější účastníci akce jsou v rozmezí věku 20 až 40 let. Na druhou stranu nejmladší dobrovolník, který samostatně učil měl 10 let a nejstarší měl 69 let. Ideální je, když je ve skupině zastoupení všech věkových skupin (například v roce 2018 bylo sedm do 20. let, čtrnáct mezi 20. a 30. roky, pět mezi 30. a 40. roky, tři mezi 40 a 60 roky). Ideální taky je, když je stejné množství kluků jako holek a už se nám to jednou i stalo, jinak holky jsou většinovým účastníkem. Jsem taky rádi, když s námi jedou rodiny s dětmi. Děti se mohou sami zapojit výuky nebo jeden rodič hlídá děti s druhý pomáhá. nejmladší dítě na dobrovolnictví mělo 11 měsíců a největší rodina měla 5 dětí (takže sedm členů rodiny). 

Přes prázdninové dobrovolnictví jede s Brontosaury v Himálajích největší množství dobrovolníků za rok (v porovnání s ostatním dobrovolnickými kategoriemi).

Cíle dobrovolnické kategorie:

  1. Zpestření výuky a inspirace studentů Mulbecké školy (popřípadě i personálu), které může motivovat k dalšímu studiu a aktivitám.
  2. Vzájemná kulturní výměna, zážitek a příležitost k sebepoznání pro dobrovolníky, děti a obyvatelé Mulbekhu.
  3. Vzájemná příležitost pro rozvoj vztahů obyvatel České republiky a Malého Tibetu, která navazuje na tradici přátelství mezi Václavem Havlem a 14. Dalajlámou. Více napříkladzde.
  4. Cesta do Mulbekhu je také příležitostí pro dobrovolníka zapojit se do projektu dlouhodoběji a proniknout do tématiky rozvojové pomoci.

Příprava dobrovolníka:

Příprava prázdninového dobrovolníka probíhá v rámci dvou přípravných setkání a dobrovolník má povinnost obě setkání absolvovat. Neděláme žádné vyjímky v případě účasti na přípravných setkáních. Víkendy začínají v pátek od 19:00 do neděle s koncem v rozmezí 12:00 do 16:00. Účastníci na ně běžně jezdí z různých měst evropy. Jeden účastník na setkání létal z Thaiwanu. 

Předmětem prvního setkání je představit dobrovolníkům „do čeho jdou“. Nejprve je jim představena organizace Brontosauři v Himálajích, a potom přiblíženy podrobnosti, jak dobrovolnictví v Himálajích s Brontosaury probíhá. Následně dobrovolnictví začnou plánovat obsah jejich výuky nebo co se bude stavět. Na setkání se dobrovolníci mohou mezi sebou seznámit, a začít vytvářet partu, která v létě vyrazí do Himálají. Na prvním setkání probíhají osobní pohovory nezbytné pro přijetí dobrovolníka. První přípravné setkání je příležitostí pro oboustranné poznání (dobrovolník a organizace) a vzájemné přesvědčení se o vzájemné spolupráci. Video z prvního setkání zde

Předmětem druhého setkání je přesně a závazně stanovit co, kdo, kdy a jak bude učit nebo s čím bude pomáhat. V rámci druhého setkání probíhá taky škole „jak si z cesty odnést co nejvíce“ a taky etiky chování v Malém Tibetu. Usilujeme taky o co největší stmelení party dobrovolníků před odjezdem. Článek z druhého přípravného setkání 2014 a 2016

Finance specifické pro prázdninové dobrovolníky:

Minimální náklady na cestu se většinou pohybují okolo 35 tisíc Kč. Průměrně utrácení dobrovolníci za jejich pobyt kolem 40 až 45 tisíc Kč. Nicméně náklady na dobrovolnické působení obsahují velmi proměnné položky (třeba očkování o 0 do 9 tisíc Kč). Tabulka s přehledem a nastínením možných odchylek je tomto článku

Za absolvování prázdninového dobrovolnictví požadujeme uhradit režijní poplatek v rozmezí od 6 400 Kč do 8 900 Kč. Cenu 6 400 Kč mají pravidelní dárci Himálajskští patroni. Účastníci se mohou stát Himálajským patronem rovnou před jejich cestou a získat tím nižší cenu za účastnický poplatek. V tomto případě se zavazují být pravidelným dárcem na dva roky. Po dvou letech se mohou rozhodnout, zda budou pokračovat. Cílem dvojích cen je docenit současné dárce popřípadě zjednodušit situaci těm, kteří se chtějí dlouhodobě angažovat. 

Účastníci si platí ubytování a stravu za dvě přípravná setkání každé ve výši 1500 Kč/setkání.  V průběhu pobytu ve škole je potřeba uhradit suroviny za vařené jídlo (snídaně, obědy, večeře) ve výši cca 120 Kč na den.

Souhr možnách nákladů najdete v tomto článku. Všechny další podrobnosti vysvětlujeme na prvním přípravném setkání.

Organizace Brontosauři v Himálajích dobrovolníkům zajišťuje:

Prázdninové dobrovolnictví je vlastně zájezdem, v rámci kterého se Brontosauři v Himálajích postarají o všechny náležitosti spjaté s cestou a programem. Důvodem je, aby se dobrovolníci maximálně soustředili na přípravu a realizaci jejich pomoci (a například se nevysílili na nákupu letenek a vynechali přípravu na výuku). Dalším důvodem je zajištění profesionality akce, ve smyslu pochopení kultury Malého Tibetu a problémy spjaté s jeho rozvojem. Jinak řečeno, aby lidi neodjížděli z pocitem "jak to můžete s tamní dětmi myslet vážně, když ve škole není kávovar". 

  • Zprostředkujeme nákup letenky (s možností množstevních slev)
  • Zprostředkujeme vyřízení víz a pojištění
  • Zorganizujeme program působení skupiny dobrovolníků v Mulbekhu v rámci přípravných setkání
  • Zajistíme školení o tom „jak si z cesty odnést co nejvíce“ v rámci příprav a vedeme k tomu dobrovolníky také v průběhu celého pobytu
  • Zajistíme dobrovolníkům kontakty na firmy a společnosti, které mohou darovat dobrovolníkům výukové materiály pro jejich působení v Mulbekhu
  • Zajistíme doprovod skupině dobrovolníků z ČR až do Mulbekhu od zkušeného koordinátora
  • Zajistíme organizaci dobrovolnického působení v Mulbekhu
  • Zajistíme v průběhu pobytu vaření jídla (snídaně, obědy, večeře) a tak se dobrovolníci mohou plně věnovat předmětu svého působení.
  • Poskytneme rady a doporučení na cestu a další pobyt dobrovolníka v Malém Tibetu nebo Indii

Průběh dobrovolnické cesty:

Dobrovolníci odlétají jako skupina (většinou) na přelomu června a července z Prahy do Delhi a následně z Delhi do Lehu (hlavního města Malého Tibetu). Zde mají dobrovolníci přibližně tři dny na aklimatizaci ve vysokohorském prostředí. Dále mohou poznat hlavní město popřípadě jeho okolí a také si připravit program po skončení jejich dobrovolnického působení. Po aklimatizaci se dobrovolníci přesouvají do vesnice Mulbekh, kde jsou přivítáni místní komunitou a připraví se dobrovolnické působení. Dobrovolníci vyučují cca 4 hodiny denně a potom se připravují na další den, nebo pomáhají cca 6 hodin na stavbě. Po skončení dobrovolnického působení jsou dobrovolníci ubytováni u dětí, které učí, většinou týden u jedné rodiny a týden u druhé. Pobyt u rodin bývá pro dobrovolníky většinou tím nejsilnějším zážitkem. V průběhu dobrovolnického působení se většinou vyrazí s dětmi na piknik nebo na výlet anebo je uspořádáno představení pro rodiče dětí. Po skončení působení si dobrovolníci zařizují svůj vlastní program a vyráží na treky, cesty po klášterech, do nížinné Indie anebo rovnou domů.

Ubytování:

V průběhu dobrovolnického působení ve škole bydlí dobrovolníci v novém školním internátu. Spaní je na postelích s matracemi ve vlastním spacáku nebo pod lokálními dekami. Do každé místnosti se vejde nejvíce 6 lidí. Fotky internátu zde. Ve škole je pitná voda, teplá sprcha, elektřina a internetové připojení. Ve škole se dá prát ručně v kýblu.

V průběhu pobytu mohou dobrovolníci bydlet i u rodin dětí, které učí. To může být pro obě strany silný zážitek, který umožňuje jak dobrovolníkům, tak i rodině vytvořit si reálnější představu o životě v Česku i Ladakhu.

Povinnosti dobrovolníka:

Po přijetí dobrovolníka mají dobrovolníci povinnost

  • Respektovat a řídit se pokyny koordinátora dobrovolníků
  • Absolvovat první a druhé přípravné setkání
  • Vypracovat přípravu na výuku a odeslat ji do stanoveného data
  • V průběhu pobytu ve vesnici Mulbekh respektovat zásady tamní etiky

Porušení (nebo opakované porušení) může vést k vyloučení dobrovolníka z dobrovolnického programu.

Požadavky na dobrovolníka:

  • Prázdninový dobrovolník učitel - zvládne vést v angličtině výuku na téma, které si vybere
  • Prázdninový dobrovolník pomocník na stavbě - bereme všechny, kteří to mají v hlavně pořádku :-)
  • Prázdninový dobrovolník zdravotník, fotograf, psycholog - kvalifikace v oboru pro výkon této funkce; znalost angličtiny není podmínkou. 

Schopnosti dobrovolníka jsou zhodnoceny na základě zaslané přihlášky (popřípadě životopisu) a následně v rámci osobního kontaktu na prvním přípravném setkání včetně osobního pohovoru. 

Příjímací řízení:

Termíny podání přihlášek: Prázdninoví dobrovolníci se musí hlásit do konce ledna. Přihlášky zaslané po tomto termínu zařazujeme automaticky do dalšího roku.

Odesláním přihlášky a životopisu se stáváš zájemcem o dobrovolnictví. O tvém přijetí bude rozhodnuto na základě

  • Přihlášky
  • Životopisu (není povinný)
  • Osobního kontaktu na prvním přípravném setkání včetně osobního pohovoru

O tvém přijetí rozhoduje koordinátor dobrovolníků Jiří Sázel.

Co se děje mezi odesláním tvé přihlášky až po tvé přijetí

  • Na základě zaslané přihlášky zhodnotíme, jestli tě pozveme na první přípravné setkání. Na první přípravné setkání většinou bereme okolo 50. účastníků. Pokud máme více přihlášek než je kapacita setkání z části zájemců uděláme náhradníky na setkání. Jedná se vlastně o první kolo příjímacího řízení, kde rozhoduje jak pečlivě a srozumitelně je vyplněna přihláška. 
  • Za základě zkušeností z osobního kontaktu na prvním přípravném setkání tě vyrozumíme, zda jsme tě přijali jako dobrovolníka. Zároveň tě požádáme o vyjádření, jestli naše přijetí přijímáš – pokud ano stává se z tebe dobrovolník naší organizace. Prošel jsi druhým kole příjímacího řízení. 
  • V ojedinělých případech se může stát, že tě přijmeme, i když jsme tě nepozvali na první přípravné setkání (první kolo) nebo jsme tě nepřijali na základě prvního přípravného setkání (druhé kolo). Může to být například, pokud námi přijatý dobrovolník z prvního přípravného účast zruši nebo nenaplníme kapacitu prvního setkání. 

Ještě před vyplněním přihlášky: pamatuj na skutečnost, že obsah tvé přihlášky je jediný dokument, kterým můžeš v současnosti ovlivnit skutečnost, zda budeš pozván na první přípravné setkání. Doporučujeme tedy vyplnit přihlášku velmi poctivě.

Platnost informací: 
January, 2023