Benefiční cesty na rok 2024 najdete již na webu www.himalajskypatron.cz

Back to top

Vytvořit novou školní uniformu nebude jednoduché

Milí Himálajští patroni,

naší vizí je pomoci najít obyvatelům Malého Tibetu budoucí podobu jejich kultury – život se nezadržitelně mění kupředu a aby si tamní mohli vzít z původní kultury to nejlepší, potřebují mít kvalitní vzdělání. V tomto roce se naše škola rozhodla najít novou podobu školní uniformy, ale nebude to mít jednoduché.

Britové v průběhu kolonizace Indie zavedli pravidelnou školní docházku. Současná školní uniforma má tedy podobu, která vůbec nereflektuje tamní kulturní tradici. Holky i kluci mají košili, svetr, kravatu, kalhoty a kšiltovku. Na druhou stranu okamžité navlečení dětí do tradičního kulturního kroje nemusí být ideální řešení, protože ze současného pohledu se tradiční kroj jeví trochu neprakticky a pro děti není až tak „cool“.

Proto se škola rozhodla vytvořit moderní podobu uniformy, která bude vycházet z tamních tradic, ale zároveň bude moderní a praktická. Jedním z prvních kroků, které ředitel naší školy udělal je, že uspořádal dětem workshop s dotazem, jak by nová uniforma mohla vypadat. Ředitele překvapilo, že žádné dítě nemělo vlastní nápad a všichni jednohlasně uvedli, že by chtěli „to co vidí v televizi“ – džíny, kalhoty, sukně, křiklavé barvy a hesla atd. Ředitel si uvědomil, že televizní produkce je pro školu skutečně velký soupeř a že musí intenzivně a profesionálně pracovat, aby dětem připomněli přednosti jejich způsobu života.

Proto škola angažovala místního návrháře z hlavního města, který právě vytváří několik testovacích uniform. Ty by děti nosili po 14 dní a podle jejich reakcí se zhotoví uniformy pro celou školu. Uniformy chce vyrobit v dílnách v Malém Tibetu, proto aby podporovala lokální řemeslníky – současné uniformy se totiž vyrábí továrních nížinné Indie.

Škole držíme palce a moc se těšíme na další zprávy. I když zatím nevíme výsledek už pouze uvědomění a snaha najít moderní podobu školní uniformy je pro nás naprosto obdivuhodná.

Fotografie: