Benefiční cesty na rok 2024 najdete již na webu www.himalajskypatron.cz

Back to top

Poznámky k „Science“, matematice, fyzice

Ze zkazek od Břeti, Radima, z rozhovorů s Norboem bych ráda shrnula několik důležitých poznámek, které mohou sloužit jako pomůcka pro vytváření vašich kurzů.

Děti v Mulbekhu pracují s učebnicemi psanými v angličtině, způsob výuky je frontální výklad. Nabízejí se  tato úskalí:

  • Znalost angličtiny: děti se učí v cizím jazyce, to je obtížné, mnoho slov neznají, nerozumí jejich významu. Dochází k „biflování“ místo k pochopení výkladu, textu. Zároveň je jejich angličtina pasivní. Mají poměrně širokou pasivní slovní zásobu, obtížnější je pro ně aktivní znalost: formulovat své názory, myšlenky, vyjadřovat se v angličtině.
  • Způsob výuky: výuka v Mulbekhu není příliš praktická. Děti jednak nepoužívají pomůcky (pravítka, váhy, modely, pracovní sešity aj.), metody učitelů umocňují pasivní přístup (výklad místo diskuze apod.). Učitelé učí děti teorii, zřejmě zde chybí propojení s praxí, ukázka použití v běžném životě, rozvíjení schopnosti samostatně používat probranou látku (trojčlenka).

 

Norboo už nám odpověděl na otázky týkající se matematiky. Na základě jeho odpovědi a zkušeností dobrovolníků z minulých let to vypadá, že studenti 7. až 10. třídě již někdy slyšeli o dotázaných tématech (viz článek http://www.lnkm.cz/?q=cs/node/4255, příloha Matematika – Mulbekh). Nejde se však spoléhat, že by byli schopni samostatně vyřešit příklad, nebo že by chápali jeho princip, který pravděpodobně nechápou ani samotní učitelé. Takže dotázaná témata bude potřeba jim vysvětlit od začátku (sčítat, odčítat a násobit umějí). Ředitelem Norboo nás vysloveně žádá, aby výuka byla praktická. To znamená, že pokud budete učit o procentech, můžete vysvětlit, že si budou schopni spočítat úrok na bankovním účtu (a něco víc o bankovních účtech!) atd.

 

Mezi hlavní přínosy české výpravy do Mulbekhu považuji:

  • Podporu aktivního přístupu (procvičování angličtiny, vlastí formulování myšlenek, odlišné formulování myšlenek, hledání variací aj.)
  • Snaha o propojení teorie s praxí
  • Názorná práce s pomůckami
  • Inovativní metody (diskuze – spíše kladení otázek a hledání odpovědí, dynamické vsuvky aj.)

 

Souhlasíte? Jak to vidí dřívější dobrovolníci?Ze zkazek od Břeti, Radima, z rozhovorů s Norboem bych ráda shrnula několik důležitých poznámek, které mohou sloužit jako pomůcka pro vytváření vašich kurzů.